مدیریت خلاقیت در سازمانهای رسانهای
نوشتة ترجمه و تلخیص : پل دویر، سیاوش صلواتیان، حامد منصوری
چکیده :
خلاقیت منبعی ارزشمند در صنایع رسانهای محسوب میشود. هیچ رسانهای بدون بهکارگیری سطح مشخصی از خلاقیت در تولیدهای خود نمیتواند موفق شود. برای دستیابی به این سطح از خلاقیت، سازمانهای رسانهای باید به مدیریت خلاقیت در سازمانهای خود بپردازند. مقالة حاضر نشان میدهد که تنش اصلی مدیریت خلاقیت در سازمانهای رسانهای میان مدیریت رایج (مدیریت ازدیدگاه نئووبری یا مدیریت عقلانیتگرا و ابزاری) و خلاقیت برانگیخته شده ذاتی است. در ادامة مقاله بیان میشود که چگونه میتوان این تنش را به کمک الگوی اصلاح شدهای که نخستین بار توسط آمابیل ارائه شده، مدیریت کرد. این الگو میتواند برای توصیف، تحلیل و ارزیابی سه مؤلفة کلیدی مؤثر در مدیریت خلاقیت یعنی مهارتهای زمینهای، مهارتهای تفکر خلاق و انگیزش درونی مفید باشد. همچنین این مقاله بحث خواهد کرد که چگونه نسخه اصلاح شدة الگوی آمابیل میتواند برای تحلیل و تشریح موفقیت رویکردهایی خاص در مدیریت خلاقیت (بهصورت خاص در مطالعه مورد بیبیسی) موفق باشد. سپس به این موضوع میپردازد که پژوهشهای آینده در زمینة مدیریت رسانه چگونه میتوانند با بیان توصیفاتی واضحتر و مفصلتر از گسترة وسیعی از مهارتهای ویژة زمینهای در رسانه، به درک درستی از مدیریت خلاقیت در سازمانهای رسانهای دست یابند؛ و با مطالعه چگونگی تعامل این مهارتها با مهارتهای تفکر خلاق و انگیزش درونی، راه را برای پرورش خلاقیت در این سازمانها هموار سازند