بررسی شیوه های مداخله والدین در استفاده فرزندان از رسانه ها
نویسنده : ناصر اسدی
چکیده مقاله :
مصرف زیاد رسانههای گوناگون، در عصر اطلاعات و ارتباطات، موضوعی است که برای نوجوانان و جوانان مخاطرات احتمالی فراوانی در پی دارد. از این رو، آنان نیازمند مداخلة اولیا و مربیان خود هستند. مطالعة حاضر، یک پژوهش پیمایشی جهت مشخص کردن اقدامهای کنترلی والدین، برای مراقبت از فرزندان در برابر رسانهها و نیز معرفی مراجع ذیصلاح برای تقویت سواد رسانهای فرزندان است. جامعة آماری این تحقیق، والدین دانشآموزان دبیرستانهای شهر تهران در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ بود؛ که از میان آنها، ۳۲۷ نفر، به روش خوشهای انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. اعتبار پرسشنامه، با آزمون آلفا و با رقم ۸۲/۰، روایی آن از طریق مراجعه به متخصصان و استادان دانشگاه، با روش صوری تأیید شد. یافتهها نشان داد که والدین، بیشتر از شیوههای مداخلة فعال یا سازنده، برای مراقبت از فرزندان خود در تعامل با رسانهها استفاده میکنند؛ همچنین اغلب این روش را مناسب مداخله رسانهای میدانند. میان ویژگیهای جمعیتشناختی والدین و میزان موافقت آنان با استفادة فرزندان از رسانههای خبری، و نوع اقدامهای مراقبتی، رابطه وجود داشت. همچنین میان منطقة آموزشی و اقدامهای مراقبتی والدین رابطه وجود داشت.